18.3.12

כל מה שצריך לדעת על ביטוח לרכב !



מאמר
מאת : מאור כהן


קניתם רכב? תתחדשו!
אני בטוח שלפני קניית הרכב עשיתם את כל הבדיקות האפשריות, אם מדובר ברכב משומש אז ודאי בדקתם כמה קילומטראז' וידיים הוא עבר?  שאין לו מכות רציניות ומכוערות, שמצב המנוע סביר, אם הוא רכב חדש אז השוויתם אותו ביחס לרכבים אחרים בשוק, בדקתם מה דעת הצרכנים על הרכב המסוים, והאם מחירו באמת שווה את מה שהוא נותן.

ואז מגיע הרגע שבו צריך לעשות ביטוח לרכב, ומי מאיתנו לא רוצה לשלם מחיר זול על ביטוח? הרי ביטוח זהו המוצר שאנחנו "נהנים" ממנו רק אם חס וחלילה קורה לנו מקרה כגון תאונה, גניבה, פריצה לרכב, שבר שמשות וכו'.
ודווקא בגלל זה חשוב לשים דגש על מה אנו מקבלים בתמורה לכספנו.
במאמר הזה אני אשים דגש על מספר דברים בסיסיים שחשוב לבדוק לפני שעושים ביטוח לרכב, שהם המדדים שלכם לדעת אם באמת התמורה לכספכם שווה.

המחיר של הביטוח המקיף לרכב, משוקלל ע"פ מספר פרמטרים ביניהם:  גיל הנוהגים ברכב וותק הנהיגה שלהם, מס' התביעות ב 3 שנים האחרונות,סוג הרכב, שנת היצור שלו,  שווי הרכב ומידת הגניבות שלו, מס' הרכבים במשפחה ופרמטרים נוספים. לכן, יש לשים לב שכל שאלה שאתם נשאלים ע"י סוכן הביטוח היא חשובה לשקלול המחיר. למשל התעריף של מאזדה 3 קומפורט 2008  למאזדה 3 אקטיב 2008  יכול להיות שונה ולכן יש לשים דגש גם על התתי דגם הקטנים האלה.

כעת נעמוד על הדברים אותם צריך לבדוק ברכישת הביטוח המקיף לרכב:

השתתפות עצמית:
ההשתתפות העצמית היא אחד הדברים העיקריים עליהם יש לשים דגש ברכישת הביטוח. המחשבה שאם הרכב שלי ינזק, חברת הביטוח תדאג לשלם לי עבור התיקון היא מאוד מרגיעה, אבל חשוב שלא נופתע ופתאום נידרש לשלם חלק גדול מהסכום הזה.
אם בחרתם לתקן את רכבכם במוסך שהוא בהסכם עם חברת הביטוח, אתם תאלצו להיפרד מ 400 שקלים ועד 1600 שקלים, תלוי בחברת הביטוח שבה אתם מבוטחים. כמובן שכל החברות, גם אלה שדורשות 400 שקל השתתפות עצמית, מתנות את ההשתתפות הנמוכה בכך שהנזק הוא מעל 1600 שקלים. ישנן חברות ביטוח שאף מבטלות את ההשתתפות עצמית כשהנזק לרכב עובר את ה 10000  ש"ח, או תמורת תשלום נוסף לפרמית הביטוח.
אם בחרתם לתקן את הרכב במוסך שאינו בהסדר, תאלצו בד"כ לשלם השתתפות עצמית גבוהה יותר הנעה בין 1600 שקלים עד 3000 שקלים. על היתרונות של מוסך הסדר לעומת מוסך שאינו בהסדר נעמוד בהזדמנות אחרת.

השתתפות עצמית בנזק לצד ג'
ההשתתפות העצמית שתצטרכו לשלם אם גרמתם נזק גם או רק לצד ג', נעה בחברות הביטוח  בין 1000 ל 1600 שקלים. ראוי לדעת ולציין שאם בתאונה אחת גרמתם  נזק גם לרכבכם  וגם לצד ג', אתם מחוייבים בהשתתפות עצמית אחת בלבד,  הגבוהה מביניהן. דהיינו אם ההשתתפות עצמית שלכם היא 870 שקלים במוסך הסדר, והשתתפות עצמית בנזק לצד ג' 1100 שקלים, אתם תשלמו  בסה"כ 1100 ש"ח.
תמורת פרמיה נוספת תוכלו לדרוש כיסוי שנקרא "ביטול השתתפות עצמית בנזק לצד ג'" הכיסוי יפתור אתכם מתשלום כלשהוא לחברת הביטוח בנזק לצד ג' בלבד.

גבולות האחריות
חברות הביטוח מבטיחות לשלם לצד ג' את הנזקנו שגרמנו לו  בתאונה (כמובן אם הנזק באשמתנו), אבל עד גבול מסויים.מה שאומר שאם פגעתם ברכב ששוויו 400000 שקל וגבולות האחריות שלכם הן 360000 שקל, אתם תאלצו לשלם לצד ג' את ה60000 ש"ח מכספכם. והיו מקרים שאנשים נכנסו בחנויות וגרמו נזקים אפילו מעל מיליון שקלים.  גבולות האחריות נעות בין 350000 ש"ח ועד 1500000 ש"ח ואף יותר תמורת פרמיה נוספת. אני ממליץ לבחור בהשתתפות עצמית מ 500000 ש"ח ומעלה. ואם מדובר בנהגים חדשים וצעירים שנוהגים ברכב, הייתי ממליץ אף להגדיל את גבולות האחריות ל מיליון שקלים.

אובדן מוחלט (טוטאל לוסט)
כדי שרכב ייחשב בתאונה כטוטאל לוסט, צריך שייקבע לו נזק מעל 60%  מערך הרכב ( אובדן מוחלט). רוב חברות הביטוח מקלות ואף מכריזות על הרכב כטוטאל לוסט ב 50% נזק ( אובדן להלכה). יש לשים לב שאתם נהנים גם מהטבה זו.

מיגון
חברת הביטוח, שמבטיחה לשלם לכם את שווי הרכב, במידה והוא יגנב, יכולה לדרוש מכם לשפר את המיגון הקיים ברכב, לפני רכישת הביטוח, כתנאי לעשיית  הביטוח. זו זכותה כי היא בסה"כ רוצה לצמצם את הסיכויים שהרכב יגנב. המיגון הבסיסי, הוא קוד סודי  (קודן) ואמובילייזר.  ברכבים יקרים יותר אף תידרשו להתקין מערכות איתור שמחוברות למוקד של איתוראן או פוינטר, ועלותם מסתכמת ב עשרות עד מאות שקלים בחודש.
חשוב לדעת שיש חברות ביטוח שרק ימליצו לכם להתקין את המיגון היקר יותר ואף יתנו לכם הנחה משמעותית אם תעשו כן.
יש חברות שלא דורשות התקנת מיגון אבל מחיר הביטוח אצלם יהיה יותר יקר מחברות שכן דורשות את התקנת המיגון.
חשוב לשלוח לסוכן הביטוח את המסמך שמוכיח שברכב קיים המיגון הנדרש, מכיוון שזו ההוכחה שאכן לרכב היה את המיגון הנדרש בעת הגניבה.
אחת לשנתיים תתבקשו לגשת לבצע בדיקת תקינות המיגון, שהיא גם חשובה והיא גם ערובה לכיסוי הגניבה.

רכב חליפי
חשוב לוודא שרכשתם גם כיסוי לרכב חליפי, כדי שביום רעה, לא תישארו ללא אפשרות להתנייד.
הכיסוי מתחלק ל3 פרמטרים:
חליפי במקרה של תאונה: בדרך כלל נהוג לקבל רכב חליפי בעת תאונה מהמוסך (ההסדר) שמתקן לכם את הרכב ולכל ימי התיקון, מפתח תמורת מפתח. אך לא תמיד יש למוסך רכב חליפי זמין. גם במקרה שבחרתם לתקן במוסך שאינו בהסדר, אז לא תהנו מהשירות הזה ותצטרכו להשתמש בכיסוי הקיים בפוליסה שנותן רכב חליפי לסך ימי התיקון שקבע שמאי הרכב, פחות 2 או 3 ימים. זאת אומרת שאם השמאי קבע שתיקון רכבכם יקח 4 ימים, יתכן ותקבלו רכב רק ליום אחד.  לכן, חשוב לוודא לפני ההגעה למוסך, שסוכם שאתם תקבלו ממנו רכב לכל ימי התיקון.
ישנן חברות ביטוח שיאפשרו לכם לוותר על הרכב החלופי המגיע לכם ותמורת זה לקבל כסף על כל יום, כ100 שקלים בערך.
חליפי במקרה של טוטאל לוסט: יום לאחר בדיקת השמאי  ל 7 עד 14  ימים (תלוי בפוליסה שרכשתם)
חליפי במקרה של גניבה: יום לאחר קבלת אישור המשטרה, ל 21 ימים או קבלת הפיצוי מחברת הביטוח או מציאת הרכב, המוקדם מביניהם.

שבר שמשות: ברכישת הכיסוי הזה, תהיו זכאים להחלפת שמשה משמשות הרכב, אם נשברה, ללא עלות ולא השתתפות עצמית. חשוב לשים לב מי נותן השירות, ואם ישנו אחד כזה קרוב למקום מגוריכם. במידה ואתם גרים רחוק מהמתקין שבפוליסה, תוכלו לבקש לרכוש כיסוי "שמשות עד הבית", ואז תקבלו התקנת השמשה עד לביתכם.

גרירה: מי לא מצא את עצמו נזקק לשירות הזה, בעת שרכבו נתקע באמצע הדרך, ללא אפשרות להניע או להזיז את הרכב מכל מיני סיבות. השירות נותן לכם גרירה מכל מקום בארץ, לכל מקום בארץ, ללא הגבלה, אך רק פעם אחת עבור אותה תקלה. זאת אומרת שלא תוכלו להגרר פעמיים בשנה, אם רכבכם נתקע בגלל אלטרנטור מקולקל למשל. עלות גרירה אחת של רכב יכולה להסתכם ב 400 שקלים ואף יותר, לכן חשוב לשים לב שאכן נרכש הכיסוי.
 גם אם לא רכשתם כיסוי גרירה, בעת תאונת דרכים, ואם יש לכם ביטוח מקיף, אתם זכאים לגרירה על חשבון חברת הביטוח, גרירה זו נחשבת כהוצאות להקטנת הנזק של הרכב.
הגנה משפטית: הכיסוי הזה, הוא לדעתי אחד החשובים בביטוח. הכיסוי נותן הוצאות משפט של 10000 ש"ח עד 25000 ש"ח (תלוי בפוליסה שרכשתם) במקרה שנתבעתם ע"י המדינה על תאונה שנגרמה עקב עבירת תנועה. למשל אם עברתי את הרמזור באדום וגרמתי לתאונה אני חשוף לתביעה ע"י המדינה. מצב כזה הוא גם ככה לא נעים, אז במקום להיפרד מ אלפי עד עשרות אלפי שקלים על הוצאות עו"ד ומשפט, אתם תיפרדו מ250 ש"ח בלבד (השתתפות עצמית). חשוב לציין שהכיסוי הוא להוצאות משפט  בלבד ולא כולל עונשים וגזר דין. דהיינו אם השופט חייב אתכם לשלם קנס של 10000 ש"ח, לא תוכלו לדרוש את הכסף הזה מחברת הביטוח.

חדש תמורת ישן: באם הרכב שקניתם הוא רכב חדש דנדש מהניילון, חשוב לרכוש את הכיסוי הנ"ל. הכיסוי נותן לכם, במקרה של טוטאל לוסט,אפשרות לרכוש רכב חדש מאותו סוג שהיה לכם. דהיינו אפילו שרכבכם נחשב כבר שעלה על הכביש ומחיר המחירון שלו הוא פחות מהיום שנקנה, תוכלו לקבל רכב חדש מהחברה. אם תדרשו לקבל את הפיצוי הכספי בלבד, אז תקבלו לפי הערך האמיתי של רכבכם ביום התאונה (לא חדש). את הכיסוי ניתן לרכוש לרכב שגילו עד 12  חודשים, ובחברות מסוימות אף לרכב שגילו עד 24  חודשים.

נזקי טרור: לצערינו, המצב המתוח היום בדרום מחייב אותנו לעמוד גם על הנושא הזה.
חברות הביטוח, מחריגות כל כיסוי בפוליסה עקב נזקי טרור. במקרה שכזה עלינו לפנות למס רכוש, לקבלת הפיצוי מהמדינה לפי חוק מס רכוש (נזקי מלחמה) וקרן פיצויים, התשכ"א 1961.
יש חברות שיציעו לכם לרכוש כיסוי נזקי טרור שייתן לכם השלמה לנזק ממשי. דהיינו אם המדינה משלמת  לפי חוק רק סכום X . חברת הביטוח תשלים לכם את היתרה לנזק הממשי שנגרם לרכב עקב נזק הטרור. מעניין אם בנאדם שמאלני שמגן על ה "חברים" שלנו בעזה, יפנה למדינה לדרוש את הנזק שיגרם לו לרכב. כולנו יודעים שהוא יפנה ואז נמצא שהוא משקר לעצמו שהוא מסרב לקרוא למצב הזה טרור... נקודה למחשבה.


לסיום חבריי
נאחל לי ולכם שלא נצטרך את הביטוח, אבל ביום שנצטרך, נדע ששאלנו את כל השאלות ושעשינו הכל על מנת לקבל לא רק את הביטוח הזול ביותר אלא גם את הביטוח בעל הכיסויים הטובים והמורחבים ביותר.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא שמרו על תרבות דיון